Komplexní psychologická a speciálně pedagogická diagnostika
- Diagnostika školní zralosti
- Diagnostika dětí předškolního věku z důvodu nerovnoměrného vývoje
- Diagnostika dětí předškolního věku, žáků základních a středních škol s problémy v adaptaci, s výchovnými problémy, včetně specifických poruch chování
- Diagnostika žáků základních a středních škol s výukovými problémy, včetně specifických poruch učení a žáků neprospívajících
- Psychologická a speciálně pedagogická diagnostika jako podklad
- pro integraci žáků se specifickými poruchami učení a chování nebo pro specializovanou péči v rozsahu integrace
- pro návrhy na zařazování a přeřazování žáků se specifickými poruchami učení a chování do škol, tříd, oddělení, studijních skupin s upravenými vzdělávacími programy
- Diagnostika jako podklad pro pomoc žákům základních a středních škol v případech komplikací při volbě další školy či povolání
- Diagnostika žáků základních a středních škol s osobnostními a sociálně vztahovými problémy
- Diagnostika sociálního klimatu třídních kolektivů jako podklad pro tvorbu nápravných programů - dočasně není poskytováno
- Diagnostika mimořádného nadání žáků
Psychologická a speciálně pedagogická intervence
- Poradenská intervence (včetně telefonické) u dětí předškolního věku, žáků základních a středních škol, zákonných zástupců a pedagogických pracovníků v životní krizi a individuální pomoc těmto jedincům při zpracování krize v případech, kdy negativně ovlivňuje vzdělávání dítěte nebo žáka
- Individuální práce s dětmi předškolního věku s nerovnoměrným vývojem, s obtížemi v adaptaci apod.
- Základní individuální reedukace žáků se specifickými poruchami učení, jejichž problémy vyžadují odborně mimořádně náročnou speciálně pedagogickou péči
- Individuální práce s žáky základních a středních škol s obtížemi v adaptaci, s osobnostními, sociálně vztahovými a podobnými problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání
- Kariérové poradenství pro žáky základních a středních škol
- Poradenské nebo terapeutické vedení rodin s dítětem nebo žákem (v případech problémů, které negativně ovlivňují vzdělávání dítěte nebo žáka)
- Poradenské konzultace a krátkodobé poradenské vedení zákonných zástupců dětí předškolního věku a žáků základních škol, kterým je poskytována diagnostická a intervenční péče poradny
Informační a metodická činnost. Příprava podkladů pro vzdělávací opatření, dokumentace apod.
- Metodické vedení práce výchovných poradců a školních metodiků prevence v základních a středních školách
- Příprava podkladů
- pro mateřské, základní a střední školy u žáků se specifickými poruchami učení a chování
- pro zařazení žáků se specifickými poruchami učení a chování do škol, tříd, oddělení, studijních skupin s upravenými vzdělávacími programy
- Zpracování zpráv o žácích pro zákonné zástupce, školy a další instituce v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů
- Vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními činnostmi v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů
- Metodická pomoc při tvorbě preventivních programů škol
Programy nabízené pracovníky PPP Žatec
- KUPREV – individuální primárně preventivní program pro děti od 4 let do zahájení povinné školní docházky i pro děti mladšího školního věku, zaměřený na orientaci v čase, prostoru a upevnění vlastní identity; poskytuje i orientaci vědomostní a sociální
- KUPOZ – individuální program pro rozvoj pozornosti, zrakového a sluchového vnímání, psychomotorického tempa, paměti, logického myšlení a vyjadřovacích schopností u dětí s LMD ve věku 8 – 12 let
- NÁPRAVA SPECIFICKÝCH OBTÍŽÍ - skupinové či individuální nápravy vývojových poruch učení (dyslexie, dysortografie, dyskalkulie) a specifických obtíží. Jde o nácvik funkcí důležitých pro učení se čtení psaní a počítání (rozvoj smyslového vnímání – zrakové a sluchové vnímání i rozvoj poznávacích funkcí – paměť, myšlení, pozornost).
- ROZVÍJEJÍCÍ KURZ PRO PŘEDŠKOLÁKY - kurz je zaměřen na přípravu dítěte pro vstup do 1. třídy základní školy, zejména u dětí po odkladu školní docházky. Kurz je rozdělen do 15 lekcí (1 lekce trvá cca 1 hodinu, následně probíhá rozhovor s rodičem vč. předání materiálů k procvičování), lekce se koná 1x týdně. Kurz je zaměřen na rozvoj motorických dovedností, myšlení a řeči, pravolevé a časoprostorové orientace, na rozvoj předmatematických představ, pozornosti, zrakového a sluchového vnímání. Rozvoj dovedností probíhá formou různých pohybových, herních a jiných aktivit. Kurz probíhá ve skupinkách 3 - 4 dětí. Dle kapacitních možností poradny a v případě potřeb dítěte ho lze provádět i individuálně.
- ROPRATEM (program pro ROzvoj PRAcovního TEMpa) – cílem programu je zrychlení pracovního tempa dítěte podporou jeho schopností i dovedností a rozvojem oslabených oblastí. Nácvik je doporučován především žákům základních škol od 3. do 9. třídy. Pomalé pracovní tempo může být důsledkem různých percepčních a percepčně motorických oslabení, proto je ROPRATEM zaměřen na schopnost rychlejšího a bezchybného zpracování dat, porozumění čtenému, schopnost organizovat si práci, rozvoj logického myšlení, soustředění a pozornost, zrakové rozlišování, zrakovou paměť, intermodalitu (schopnost přepínat mezi různými způsoby vnímání), serialitu (práce s posloupnostmi), plošné vnímání, grafomotoriku a vizuomotorickou koordinaci, sebekontrolu a práci s chybou. Program je koncipován jako tříměsíční každodenní individuální nácvik pod vedením pedagogického pracovníka, ale především samotných rodičů, kteří budou po zacvičení s dítětem pracovat doma a dodržovat všechny pokyny uvedené v Metodické příručce.